خانه / زبان بدن / زبان بدن در مذاکره

زبان بدن در مذاکره

زبان بدن در مذاکره

زبان بدن در روند مذاکره و فراتر از آن

استفاده از زبان بدن در مذاکره تکنیک های موثر برای مذاکره کنندگان تجاری را فراهم می کند روش های مذاکره و مثال های مذاکره در مورد زبان بدن در زندگی واقعی،متخصصان مذاکره به طور خاص توصیه می کنند که هر زمان که ممکن است با همکاران خود ملاقات کنیم، نه به تکیه بر تلفن یا اینترنت. همانطور که ممکن است به عنوان رسانه های الکترونیکی مناسب باشد، آنها دارای نشانه های بصری هستند که به ارائه اطلاعات ارزشمند کمک می کنند و ارتباطات را در مذاکرات روبرو می کنند. بدون دسترسی به حرکات و علامات چهره، کسانی که در فاصله مذاکره می کنند دقت خواندن و درک یکدیگر را درک می کنند.

اما دقیقا چه کسانی مذاکره کنندگان از رفتار غیر کلامی یاد می گیرند؟

آیا ما حرکات و عبارات یکدیگر را دقیق می خوانیم یا خیر؟ آیا می توانیم موفقیت های مذاکراتمان را با عمدا تغییر رفتار غیر کلامی خودمان افزایش دهیم؟

در اینجا ما سه سناریو را تجزیه و تحلیل میکنیم تا به شما کمک کنیم که چگونه رفتار غیررسمی بر روی مذاکرات شما تأثیر میگذارد.

روشهای تعقیب در مذاکرات تجاری

 

زبان بدن در مذاکره

تقلید یا تقلب؟

پس از آنکه دو یا چند مذاکره کننده در حضور هر یک از طرفین فقط چند دقیقه بوده اند، رفتار آنها شروع به هماهنگی دقیق می کند.

الگوهای تنفس آنها و ضربان قلب همگام هستند و همچنین تمایل دارند که حالت و حرکات دست یکدیگر را تقلید کنند. به جای اینکه خجالت بکشید و یا احمقانه باشید وقتی که شما و همکاران رفتار یکدیگر را مرور می کنند، باید به خودتان تبریک بگویید. تقلید نشانه ای است که شما هر دو تلاش برای ایجاد ارتباط، اتصال، و پیدا کردن زمینه مشترک، حتی اگر شما نمی دانید که چگونه و یا زمانی که تقلید آغاز شده است.

به نظر می رسد تقلید ما را با دیگران احساس راحتی می کند و ما را تشویق می کند تا به آنها اعتماد کنیم. در حقیقت، پروفسور تانیا چارتراندوف دوک دانشگاه متوجه شده است که ما تماشاگرانی را که حرکات ما را تقلید می کنند، زمانی که با ما بیشتر و بیشتر متقاعد کننده و صادقانه تر از آنهایی که ما را تقلید نمی کنند، صحبت می کنند.

توجه داشته باشید که مذاکرهکنندگان که قبلا از مزایای تقلید آگاه هستند، می توانند از آن به طور استراتژیک استفاده کنند، حرکات خود را عمدا برای ساختن ارتباطات کپی می کنند، چیزی که باید به دنبال آن باشد.

آیا شما باید اعتماد کنید در مذاکره یا نه

تحقیقات نشان می دهد که اکثر ما تمایل به طور خودکار به کسانی که ملاقات می کنیم اعتماد داریم و ادراکات ما را فقط در برابر شواهد غلط. داستان غیر واقعی فقط یک نمونه واضح از قدرت نشانه های بصری در هدایت رفتار ما است.

هنگامی که شما ارزیابی یک اعتماد مذاکره کننده را می پردازید، پرداخت می شود به یاد داشته باشید که برخی از نشانه های غیر کلامی مهم تر از دیگران است. پروفسور موریس E. Schweitzer از دانشکده وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا می گوید که دروغگو گاهی اوقات مشکل مطابق با عبارات صورت خود را به احساسات آنها ارتباط برقرار می کنند

دروغگو ممکن است دشواری هماهنگ کردن رفتار او باشد – مثلا “نه” و “بله” را بشنوید. دروغگو ها گاهی اوقات فراموش می کنند که حرکات، تغییرات زمین، ابروهای بلند و چشم های بزرگ را که ما به طور طبیعی در حقیقت بیان می کنیم را اضافه کنیم.

اما بر روی علائم غیر کلامی صرفا در هنگام ارزیابی اعتماد شخص حساب نمی شود.

به طور خاص، سعی کنید از نسخه های مختلف یک سوال مشابه در چندین مورد در مکالمه خود بپرسید و هماهنگی پاسخ ها را مقایسه کنید.

آیا می توانند ذهن شما را بخوانند

یک وکیل مشتاقانه منتظر نمایندگی از پرونده محکمه وی در دادگاه است. مشتری یک شخص خوب، اما مضطرب است، و سوالات او در مورد این مسئله گاهی اوقات وکالت را تحریک می کند. اگرچه وکیل مودب شده است، او نگران است که مشتری از طریق رفتار غیر کلامی وی را از بی قراری اصلی خود بر می دارد.

 

زبان بدن

اغلب مذاکرهکنندگان تجاری با چالش لبخند زدن از طریق دندانهای تکه تکه شده در برابر همتایان خود دچار تشدید شده اند. همه ما درک ارزش دوستانه و صمیمیت را با توجه به اهدافمان درک می کنیم، اما گاهی اوقات دشوار است که احساسات واقعی ما را تحت پوشش قرار دهیم. چطور می توانیم احساساتمان را که با احساسات واقعی ما ارتباط برقرار نمی کنند ارتباط برقرار کنیم؟ پروفسور پل اکمن از دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو، علائم غیرمستقیم احساسات واقعی خود، مانند سرخ شدن یا گرمازایی را تشخیص داده است که ممکن است دیگران را به افکار ما برساند.

اما چنین میکرو عبارات می تواند برای هر کس غیر از یک محقق آموزش دیده برای شناسایی آن غیر ممکن باشد. در یک آزمایش اخیر StephenPorter و Leanne ده Brinke از دانشگاه Dalhousie از شرکت کنندگان خواسته بودند تا به یک سری عکس های هیجان انگیز یا خنثی پاسخ دهند. شرکت کنندگان از قبل خواسته شده بودند که به طور واقعی پاسخ دهند یا با احساسات غلط پاسخ دهند. کسانی که خواسته اند فریب نمایش بیان چهره نامناسب و بیشتر چشمک می زنند از کسانی که واقعا واکنش نشان دادند. مشارکت کنندگان مشکلی داشتند که منافع منفی را منفعل تر از موارد مثبت قرار دهند. به نظر می رسد شادی می تواند ساده تر از جعلی بودن غم و اندوه یا ترس باشد.

احساسات خود را کنترل کنید

با این حال،ناظران بی نظیر فریب را تنها با نرخ کمی بهتر از شانس تشخیص دادند. به عبارت دیگر، شما ممکن است مشکلات خود را در مخفی کردن احساسات خود داشته باشید، اما ممکن است دیگران در تشخیص آنها حتی بدتر باشند.

استراحت کنید مطمئن باشید که اکثر مردم احساسات اجتماعی شما را با ارزش اسمی می گیرند. در عین حال، شما باید احساسات دشواری را با شیوه ای سازنده و حساس بیان کنید. در مذاکرات، گاهی اوقات کلمات با صدای بلندتر از اعمال صحبت می کنند.

علی ناییج

درباره ی علی ناییج

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *