خانه / زبان بدن / ده مهارت مذاکره موثر و زبان بدن

ده مهارت مذاکره موثر و زبان بدن

ده مهارت مذاکره موثر و زبان بدن

ده مهارت مذاکره موثر و زبان بدن  و وصیف های شغلی اغلب مهارت های مذاکره را به عنوان یک دارایی مطلوب برای نامزدهای شغلی فهرست می کنند، اما توانایی مذاکره نیاز به مجموعه ای از مهارت های بین فردی و ارتباطی که با یکدیگر همراه می شوند تا نتیجه مطلوب را به دست آورند.

شرایط مذاکره زمانی رخ می دهد که دو طرف یا گروهی از افراد در مورد راه حل مشکل یا هدف پروژه یا قرارداد اختلاف نظر دارند.

مذاکرات موفقیت آمیز دو طرف ضروری است تا به توافق برسند که برای هر دو قابل قبول است.

تجزیه و تحلیل مشکل

مذاکرهکنندگان موثر باید مهارتهایی را برای تجزیه و تحلیل یک مشکل برای تعیین منافع هر یک از طرفین در مذاکرات داشته باشند. تجزیه و تحلیل مشکل دقیق مسئله، احزاب علاقه مند و اهداف نتیجه را مشخص می کند. به عنوان مثال، در یک مذاکره قراردادی کارفرما و کارمند، مشکل یا منطقه ای که طرفین اختلاف نظر دارند ممکن است در دستمزدها یا مزایا باشند. شناسایی مسائل برای هر دو طرف می تواند به یافتن سازش برای همه طرف ها کمک کند.

نکات مهم مهارت مذاکره موثر و زبان بدن

آماده سازی

پیش از ورود به جلسه چانهزنی، مذاکره کننده ماهر برای جلسه آماده می شود. آمادگی شامل تعیین اهداف، زمینه های تجارت و جایگزینی برای اهداف اعلام شده است. علاوه بر این، مذاکره کننده ها تاریخ روابط میان دو طرف و مذاکرات گذشته را مطالعه می کنند تا زمینه های توافق و اهداف مشترک را پیدا کنند. پیشینها و نتایج گذشته می تواند تن را برای مذاکرات کنونی تنظیم کند.

گوش دادن فعال

مذاکره کنندگان مهارت هایی دارند که در جریان بحث، به طور جدی به طرف طرف دیگر گوش دهند. گوش دادن به فعال شامل توانایی خواندن زبان بدن و همچنین ارتباطات کلامی است. مهم است که به طرف طرف دیگر گوش کنید تا مکان هایی را برای مصالحه در این جلسه پیدا کنید. به جای صرف زمان زیادی در مذاکره با بیان فضایل دیدگاه او، مذاکره کننده ماهر زمان بیشتری را صرف گوش دادن به طرف دیگر خواهد کرد.

کنترل احساسی

حیاتی است که یک مذاکره کنندگان توانایی حفظ احساسات خود را در حین مذاکره داشته باشند. در حالی که مذاکره در مورد مسائل متضاد می تواند خسته کننده باشد، اجازه می دهد احساسات در طول جلسه کنترل شود، می تواند منجر به نتایج نامطلوب شود.

به عنوان مثال، یک مدیر با ناراحتی ناشی از عدم پیشرفت در طی مذاکره حقوق و دستمزد، ممکن است بیش از آنکه برای سازمان برای دستیابی به سرخوردگی، قابل قبول باشد، پذیرفته می شود.

از سوی دیگر، کارکنانی که مذاکره می کنند، افزایش مشاغل پرداخت می کنند، ممکن است بیش از حد احساسی درگیر شوند تا سازش را با مدیریت برقرار کنند و رویکرد کلی یا غیرمستقیم را بپذیرند که ارتباط بین دو طرف را مختل می کند.

ارتباط کلامی

مذاکره کنندگان باید در طی مذاکره توانایی ارتباط واضح و موثر با طرف دیگر داشته باشند. نادرست بودن ممکن است اتفاق بیفتد، اگر طرف مذاکره به وضوح پرونده خود را اعلام نکند. در یک جلسه چانهزنی، یک مذاکرهکننده موثر باید مهارتهایی داشته باشد تا نتیجه مورد نظر خود و همچنین استدلال او را بیان کند.

همکاری و کار تیمی

مذاکره لزوما یک طرف در برابر طرح دیگری نیست. مذاکرهکنندگان موثر باید مهارتهای لازم برای همکاری به عنوان یک تیم داشته و فضای مشترک را در طول مذاکرات ایجاد کنند. کسانی که در مذاکره در هر دو طرف موضوع دخیل هستند، باید با یکدیگر همکاری کنند تا به یک راه قابل قبول دست یابند.

حل مشکل

ده مهارت مذاکره موثر و زبان بدن که افراد با مهارت های مذاکره توانایی یافتن راه حل های مختلف برای مشکلات را دارند. به جای تمرکز بر هدف نهایی خود برای مذاکره، فرد با مهارت میتواند بر روی حل مشکل، که ممکن است یک شکست در ارتباط باشد، به نفع هر دو طرف مسئله تمرکز کند.

توانایی تصمیم گیری

رهبران با مهارت های مذاکره توانایی قاطعانه در طی مذاکره دارند. ممکن است در یک قرارداد چانهزنی ضروری باشد تا به سرعت برای پایان دادن به یک هتک حرمت به توافق برسیم.

مهارت های بین فردی

مذاکره کنندگان موثر مهارتهای بین فردی را برای حفظ یک رابطه خوب با کارکنان درگیر در مذاکرات دارند. مذاکره کنندگان با صبر و توانایی برای متقاعد کردن دیگران بدون استفاده از دستکاری می توانند یک فضای مثبت را در طی یک مذاکره دشوار حفظ کنند.

اخلاق و قابلیت اطمینان

ده مهارت مذاکره موثر و زبان بدن استانداردهای اخلاقی و قابلیت اطمینان در یک مذاکره کننده موثر یک محیط اعتماد برای مذاکرات را ترویج می دهند. هر دو طرف مذاکره باید اعتماد کنند که طرف دیگر از وعده ها و موافقت نامه ها پیروی کند.

یک مذاکره کننده باید مهارتهای لازم را برای انجام وعدههای خود پس از پایان چانه زنی داشته باشد.

برای دریافت مشاوره در خدمت شما عزیزان هستیم

درباره ی علی ناییج

همچنین ببینید

راه اندازی کار با 20 میلیون

راه اندازی کار با ۲۰ میلیون

راه اندازی کار با ۲۰ میلیون راه اندازی کار با ۲۰ میلیون ،با سلام خدمت …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *